ATT BO PÅ HOTELL
Vi vill gärna informera dig om vilka regler som gäller då du bokar och/eller bor på hotell. Den här texten ger dig svar på de viktigaste frågorna.
ALLMÄNT
Du och hotellet kan själva komma överens om villkoren för vistelsen.
Om inte någon speciell överenskommelse har träffats, gäller reglerna som tas upp i denna text – liksom de som är internationellt vedertagna. Vissa hotell tillämpar andra villkor än de allmänna för ankomst och avresa samt betalning och avbokning. Hotellets egna villkor gäller under förutsättning att du fått besked om detta i samband med beställningen. Var därför noga med att ta del av den information du får av hotellet. För grupper, konferenser och övriga arrangemang gäller särskilda regler.
BESTÄLLNING OCH BEKRÄFTELSE
En beställning är bindande i och med att den har bekräftats. Detta kan ske muntligen eller skriftligen, t.ex. via e-post. Du och hotellet har därmed träffat ett avtal. Viss möjlighet till avbeställning finns dock – se avsnitt ”Avbeställning och utebliven ankomst”.
Vid beställningen är du skyldig att uppge namn, adress, ankomst- och avresetid samt hur betalning ska ske.
ANKOMST OCH AVRESA
Hotellrummet står till ditt förfogande senast från kl. 15.00 ankomstdagen.
Avresedagen måste du lämna rummet senast kl. 12.00.
OBS! Vissa datum kan andra tider för ankomst och avresa gälla. I så fall gäller dessa tider under förutsättning att du fått information om detta i samband med beställningen.
SEN ANKOMST
Rummet är reserverat för ankomst senast kl. 18.00. Räknar du med att komma senare, måste du meddela hotellet på förhand för att inte riskera att rummet hyrs ut till annan gäst.
AVBESTÄLLNING OCH UTEBLIVEN ANKOMST
Det är praxis i branschen att hotellen accepterar avbeställning av ett
hotellrum. Följande regler gäller:
• Om du bokar ''Betala nu - inte återbetalningsbar'' avgiften debiteras ditt kort samma dag som du bokar.
• Bokningar till ''Standardpris'' kan avbokas utan kostnad
debiteras fram till kl. 18.00 dagen före ankomst. Om du avbokar senare än, eller inte visar på hotellet, debiteras 100% av hela vistelsen.
• Om hotellet haft särskilda kostnader med anledning av din beställning blir du ersättningsskyldig för dessa.
OBS! Vid gruppbokningar gäller andra villkor för avbeställning. Dessa meddelas vid beställningen.
AVRESA FÖRE DEN AVTALADE TIDENS UTGÅNG – TIDIG AVRESA
Har du beställt för en bestämd tidsperiod men avreser före denna tids utgång får du betala samma ersättning som vid sen avbeställning. Utöver priset för den tid du vistats på hotellet betalar du alltså för ytterligare ett dygn.
VISTELSE PÅ OBESTÄMD TID
Bor du på hotellet på obestämd tid och förlänger din vistelse med ett dygn i taget bör du meddela avresan senast kl. 18.00 dagen före du ska resa. I annat fall får du betala för ett extra dygn.
Om hotellet inte längre kan låta dig disponera rummet har du rätt att få veta detta senast kl. 18.00 dagen före avresan.
HOTELLETS SKYLDIGHETER
Om hotellet inte kan ge dig rum enligt överenskommelse, har du rätt att utan merkostnad få ett likvärdigt eller bättre rum inom hotellet eller på hotell med likvärdig standard.
DINA EGNA ÖNSKEMÅL
Inredning anpassad till kunder med funktionshinder
Många hotell har idag anpassat delar av hotellet för kunder med funktionsnedsättningar. Precisera önskemålen när du beställer, så är du säker på att hotellet är rätt rustat och kan förbereda din ankomst på bästa sätt.
Rökning
De flesta hotell har numera mestadels rökfria rum. Vill du röka på hotellrummet bör du därför redan vid bokningstillfället fråga om detta går att ordna. Vid överträdelse av rökförbud har hotellet rätt att debitera kunden kostnaden för tvätt av textilier m.m.
Wärdshuset Dickens’ är en helt rökfri anläggning. Det finns inga rum där rökning är tillåten och överträdelse debiteras extra!
Husdjur
Önskar du ta med ett husdjur, meddela detta när du beställer rummet.
Teknisk utrustning
Behöver du någon särskild teknisk utrustning bör du meddela detta i god tid innan ankomst. Detta för att dina önskemål i möjligaste mån ska kunna tillgodoses.
Mat
Har du särskilda önskemål vad gäller mat (vegetariskt, glutenfritt m.m.) bör du framföra dessa vid bokningstillfället.
BOKNINGSAVGIFT OCH FÖRSKOTTSBETALNING
Hotellet har rätt att begära en bokningsavgift eller annan förskottsbetalning för att din bokning ska vara bindande. Detta belopp avräknas den slutliga räkningen. Om du avbeställer rummet utan att ta hänsyn till avbeställningsfristen, har hotellet rätt att behålla bokningsavgiften/förskottsbetalningen.
BETALNING
Huvudregeln är att hotellräkningen ska betalas när du får den, numera oftast vid ankomsten till hotellet.
Kontokort, checkar och kuponger
De flesta hotell tar emot de vanligast förekommande kontokorten. Hotellet är dock inte skyldigt att acceptera kontokort, checkar, kuponger eller utländsk valuta om hotellet inte har erbjudit sig att göra det. Det är därför klokt att i förväg ta reda på vad som gäller.
Dröjsmålsränta
Om du dröjer med betalning har hotellet rätt till dröjsmålsränta.
REGISTRERING AV UTLÄNDSKA HOTELLGÄSTER
Enligt utlänningsförordningen ska den som driver hotell se till att utländska hotellgäster på ett egenhändigt undertecknat registreringskort lämnar vissa uppgifter som Rikspolisstyrelsen föreskrivit. Den utländska hotellgästen ska styrka sin identitet med en giltig legitimationshandling. Dessa regler grundar sig på Schengenavtalet inom EU.
FÖRVARING AV VÄRDESAKER OCH BAGAGE
Förvaring
Dina värdesaker kan vanligtvis förvaras i värdeskåp på hotellrummet. Tala med receptionen – för säkerhetens skull.
Vid ankomst och avresa, lämna inte bagaget utan uppsikt i lobbyn. Hotellet har oftast möjlighet att förvara ditt bagage i ett låst bagagerum. Hotellet ansvarar endast för din egendom om den förvaras i ett av hotellet låst utrymme, såsom bagagerum.
Värdefull egendom
Är din egendom av ovanligt högt värde, är du skyldig att upplysa hotellet om detta när du lämnar in bagaget eller annan egendom till hotellet för förvaring. Hotellet har nämligen ingen skyldighet att förvara egendom som är av högt värde och är ersättningsskyldigt för fulla värdet av egendomen endast i det fall hotellet har åtagit sig att ansvara för den.
Rätt att kvarhålla resgods
Hotellet har enligt lag rätt att, som säkerhet för fordran mot gäst, kvarhålla resgods och i vissa fall, efter fastställda regler, även att sälja det.
ANSVAR FÖR FÖRKOMMET GODS/STÖLD PÅ HOTELLRUM
Hotellet har inget strikt ansvar för den egendom som du förvarar på hotellrummet eller i värdeskåp på rummet. Skulle det emellertid visa sig att hotellet eller hotellets personal har handlat vårdslöst eller oaktsamt eller på annat sätt har skuld i att egendom förkommit, ansvarar hotellet för den förkomna/stulna egendomen.
DIN EGEN SÄKERHET
Du bör alltid ta reda på var nödutgångar, larmknappar och brandsläckare finns. Denna information finns i allmänhet på insidan av din hotellrumsdörr, i särskild informationspärm på hotellrummet eller i receptionen.
Visita har tillsammans med Brandskyddsföreningen tagit fram informationsfoldern ”Hotel Safety”. Läs den – för din egen säkerhet.
Om du upptäcker brister i säkerheten, ber vi dig att omgående anmäla detta till receptionen.
VISITAS ANSVARSNÄMND – EN EXTRA TRYGGHET
För alla hotell gäller att skada som uppstått genom försummelse från hotellets sida ska ersättas. Men du är också som kund ansvarig för eventuell skada som du själv eller dina gäster vållar inom hotellet.
När det gäller hanteringen av tvist mellan hotell och kund, finns en viktig skillnad mellan hotell som är medlemmar i Visita och andra hotell. Inom Visita finns nämligen en Ansvarsnämnd, vars beslut
Visitas medlemsföretag förbundit sig att efterfölja. Ansvarsnämndens sammansättning garanterar en kvalificerad och objektiv prövning av tvisten. Visitas Ansvarsnämnd innebär därför en extra trygghet för dig som väljer att bo på ett hotell som är medlem i Visita.
Kontaktinformation till Ansvarsnämnden hittar du på Visitas hemsida, visita.se.
DET ÄR SKILLNAD PÅ STÄLLE OCH STÄLLE
Om du vill gynna seriösa företag som tar ansvar för gäster och medarbetare – gör ett aktivt val och välj ett boende eller matställe som är medlem i Visita. Det finns drygt 7 000 Visitamärkta verksamheter runt om i Sverige. Håll utkik efter vårt medlemsmärke.
TILL SIST
Vi som tillhör Visita gör allt vi kan för att göra din vistelse så angenäm som möjligt. Vi arbetar för god branschetik och god affärssed. Inget företag blir medlem i Visita utan att granskas och ställa upp i det arbetet.
Det som är bra kan alltid bli ännu bättre. Har du synpunkter eller råd, framför dem gärna till Visita, men allra helst direkt till hotellet.